Madonna w kościele – jedno z pierwszych
znanych dzieł Jana van Eycka, przykład niderlandzkiego malarstwa tablicowego doby późnego gotyku. Znajduje się w zbiorach Galerii Malarstwa w Berlinie.
Ten niewielki (32 x 14 cm) obraz został namalowany na
desce techniką olejną. Ma kształt prostokąta zamkniętego łukiem półkolistym.
Obraz był częścią dyptyku, nie zachowało się do dziś prawe skrzydło.
Centralną część kompozycji zajmuje Maria z Dzieciątkiem. Mały Jezus ukazany jest w profilu,
swój wzrok kieruje ku Marii, która spogląda zdecydowanie w prawo (patrząc od
strony widza). Skromne okrycie Dzieciątka – długie białe prześcieradło
okrywające nogi i biodra – kontrastuje z pełnymi splendoru granatowo-czerwonymi
szatami Marii; na jej skroniach spoczywa bogato zdobiona korona. Pojedyncze złocenia
zdobią niektóre partie stroju, reprezentującego ówczesną dworską modę. Pełne
usta, duże oczy, rozpuszczone ciemno blond włosy charakteryzują wygląd Marii,
jej delikatna młoda twarz jest pełna pogody i spokoju.
Szczególną uwagę przykuwa sceneria, która bynajmniej nie
jest uzupełnieniem, lecz stanowi czynnik zdecydowanie wpływający na kompozycję
i estetykę obrazu. Przedstawione jest tu wnętrze gotyckiej świątyni.
Precyzyjnie zostały oddane zarówno przestrzeń, perspektywa czy proporcje. Wyjątek może stanowić naruszenie
różnic wysokości pomiędzy Marią z Dzieciątkiem a wysokością wnętrza. Artysta
świadomie tak ukształtował kompozycję – gdyby miał zachować realne proporcje,
postaci Marii i Jezusa byłyby niewidoczne, a obraz straciłby swoją funkcję.
Usprawiedliwieniem tego są umieszczone wewnątrz chóru przy ołtarzu anioły – tu zachowano zasady
proporcji. Artysta umieścił Marię w nawie głównej kościoła w taki sposób, aby
można było odczytać strukturę kościoła – o układziebazylikowym, z transeptem oraz wydłużonym prezbiterium (które jest wyższe niż
nawa główna) zamkniętym poligonalną absydą i oddzielonym od reszty kościoła
monumentalną przegrodą chórową. Jan van Eyck wiernie
odtworzył poszczególne elementy kształtujące gotycki charakter kościoła – ostrołukowe okna z bogatą dekoracją maswerkową, bogato profilowane arkady międzynawowe, filary i służki dźwigające sklepienia krzyżowo-żebrowe, ażurowe triforia, dekorację rzeźbiarską zdobiącą
zarówno filary, zworniki, kapitele czy wimpergi, które wieńczą przegrodę chórową, w
łuku tęczy widać figury tworzące Grupę Ukrzyżowania.
Jest to rzetelne studium architektury, które Jan
van Eyck w swoim oeuvre podejmował wiele razy.
Tu osiągnął pełny realizm, z dbałością oddał szczegóły oraz refleksy świetlne;
światło pada z lewej strony, dyskretnie oświetla niektóre partie kościoła.
Podjęcie tematu wnętrza kościoła wiąże się z jego symboliczną wymową – katedra gotycka
była w średniowieczu wizją Niebiańskiego Jeruzalem. Artysta tu niebo uzmysłowił, to co nie jest
boskie, a niewidoczne dla ludzi zostało przełożone na rzeczywisty namacalny
wymiar. "Materializację" światła kształtuje tu blask płynący z okien
modelujący wnętrze o złocistej kolorystyce. Do tego "dworskie"
wyobrażenie Marii nadaje całości kompozycji rajski charakter.
Nie wiadomo, co stanowiło drugą część dyptyku.
Najbardziej prawdopodobne jest, że w drugim skrzydle został przestawiony
wizerunek fundatora, a wyraźne spojrzenie Marii w prawą stronę może oznaczać
obecność tam kogoś z fundatorów adorujących Marię i Dzieciątko. Na taką
interpretację może wskazywać fakt, iż obraz Van Eycka stanowił inspirację dla
późniejszych artystów, np. Mistrza z 1499, który namalował dyptyk z
przedstawieniami Madonny z Dzieciątkiem we wnętrzu kościelnym (skrzydło lewe)
oraz opata Christiana de Hondta czy Jana Gossaerta, który w prawym
skrzydle swego dyptyku przedstawił postacie Antonia Siciliano oraz św. Antoniego.
Bibliografia:
·
Jolanta Maurin Białostocka: Van Eyck, Warszawa 1957
·
Max Jakob Friedländer:Early Netherlandish Painting:(t. 1)The Van
Eycks & Petrus Christus, Leyden 1967
·
Alexander Kirchhof, Martin Missfeldt: Jan van Eyck, Die Madonna in
der Kirche, Berlin 2000
E.K.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz